Ostrekovače svetiel + ASR/ESC sport tlačidlo + parkovacie senzory

Ostrekovače svetiel + ASR/ESC sport tlačidlo + parkovacie senzory

Už pár mesiacov som sa chystal na jeden väčší projekt a tento víkend bol ten deň D, kedy sa konečne naskytla príležitosť ho realizovať. Pôvodne ma na neho navnadil wirer svojimi ostrekovačmi svetiel. Keď som videl ten jednoduchý princíp, bolo mi hneď jasné, že to musím mať aj ja. Čo čert nechcel, na mihocare som našiel strieborný nárazník na predné ostrekovače – a navyše, ako bonus, mal aj otvory na predné senzory. Srdce mi hneď poskočilo, keďže predné senzory boli tiež v mojom zozname úprav. Bolo by zaujímavé kúpiť rovno hotový nárazník a celé to len prehodiť. Wirer by nemusel vŕtať do pôvodného nárazníku, navyše ten z mihocaru už mal mať v sebe aj senzory a samotné ostrekovače. Keďže mi to nemal kto vyhovoriť (doma som o tom samozrejme ani necekol), ba naopak, wirer ma v tom podporoval (hádam sa na to tešil ešte viac ako ja), v posledný pekný letný októbrový piatok sme si spravili výlet do Uherského Hradišťa na návštevu Mihocaru. 

Objednávku som pre istotu spravil deň vopred, aby sme tam nešli nadarmo, keďže jeden človek z tohto fóra sa mi vyhrážal, že ma predbehne. Hneď po príchode mali nárazník pripravený. Nastal však veľký šok, keďže ten nárazník vôbec nevyzeral pekne. Evidentne už tam na sklade ležal pár rokov, čo nám potvrdil aj skladník. Mal na sebe hrubú vrstvu špiny a prachu, na niektorých miestach bol ošúchaný a na jednej strane aj farba z iného auta. Spodná mriežka bola dokonca trochu nalomená. Mal som sto chutí to otočiť a ísť domov. Lenže potom wirer skontroloval súčasti, nárazník mal kompletne celé ostrekovače vrátane hadičiek a držiakov, taktiež kompletne celé senzory vrátane držiakov a kabeláže. Nakoniec som sa rozhodol to risknúť, tú špinu sme naložili do auta. Pridali sme ešte pár ďalších drobností potrebných na poskladanie, a šli sme domov.

Hneď na druhý deň som nárazník vzal do wapky trochu ho umyť a pozrieť sa, čo sa z tej mačky vo vreci vykľuje.

Vyzeralo to o niečo lepšie, ale aj tak som vôbec z toho nebol nadšený a začal hľadať niekoho na prestriekanie nárazníka. Medzitým som si spravil menšiu rozborku.

Našťastie sa nakoniec podarilo niečo vybaviť cez kamaráta, ktorý mi nárazník nechal zrenovovať a prestriekať. Kým sa to zrealizovalo, naháňali sme ďalšie potrebné súčiastky.

Nakoniec túto sobotu nastal spomínaný deň D, kedy mal byť celý tento projekt dokončený. Ráno som 15min odstraňoval hrubú vrstvu ľadu z okien auta a vybral sa za wirerom, ktorému sa podarilo vybaviť jeden fajnový garáž s pieckou..

Odborné veci z rozoberačky spomínať nebudem, väčšinu má wirer na svojej stránke. Čo sa týka parkovacích senzorov, pravdepodobne spraví svoj vlastný návod. Takže opäť len moje fotopostrehy…

Ako prvé sa zhodili kolesá a odmontoval predný nárazník, vybrala sa nádobka ostrekovačov, do ktorej wirer urobil otvor na čerpadlo ostrekovačov svetiel. Pri tej príležitosti mi opravil aj spätný ventil, ktorý bol roztiahnutý zamrznutou vodou ostrekovačov, zároveň vymenil aj spojky k spätnému ventilu.

Ďalej nasledovalo rozobratie polky motora vrátane riadiacej jednotky motora, aby sa mohol natiahnuť káblik od nádobky ostrekovačov k BCM jednotke pod volant. Tadeto bol už minulý rok ťahaný kábel od senzoru hladiny ostrekovačov. 

Pri tej príležitosti detailná fotka holého Front Assistentu, na ktorom vidno vyschnutú soľ z dôvodu jeho vyhrievania. Taktiež ma prekvapila otvorená klapka klimatizácie. Doteraz pri rozoberaní bola stále uzatvorená. 

Nasledovali úpravy pod volantom – vymenila sa jednotka parkovacích senzorov, doplnil reproduktor predných senzorov a nejaké to relé.

Pri tomto rozoberaní auta som chcel doplniť aj ASR/ESC Sport tlačidlo, z toho dôvodu bolo potrebné potiahnuť kábel k ABS jednotke. Touto stranou k ľavému prednému kolesu – ku klaksónu – bolo potrebné potiahnuť aj kabeláž k predným senzorom.

 Keď to bolo všetko hotové, mohol sa nasadiť nárazník… čím auto získalo úplne iný šmrnc!

Nasledovala najhoršia časť – celé to rozbehať. Samozrejme to nešlo na prvý pokus a bolo potrebné niektoré veci nanovo rozobrať a zložiť. Nakoniec ostrekovače začali striekať a ja som sa začal lúčiť s čistou kapotou.

Doteraz neviem, na akom princípe sa ostrekovače spúšťajú. Podľa manuálu originálne ostrekovače majú striekať pri rozsvietených svetlách pri prvom ostreku okien a každom ďalšom desiatom ostreku. Mne to strieka asi až pri tom desiatom. Ešte musím vysledovať a možno bude treba upraviť nejaké detaily v kódovaní.

//doplnené 1.2.2019: Po pár týždňoch testovania a vystriekania niekoľkých bandasiek so zimnou zmesou sme konečne nastavili ostrekovače svetiel podľa mojich predstáv. Ostrekovače svetiel začnú striekať ak:
– sú zapnuté stretávacie svetlá,
– držím páčku ostrekovačov dlhšie ako 1000ms (1sek),
– pri každom 1. ostreku a potom každý 4. ostrek čelného skla.

//doplnené 18.1.2020: opodstatnenosť ostrekovačov svetiel je vidno na tejto foto

//doplnené 24.2.2020: Zmena frekvencie ostrekovačov svetiel na každý dlhý ostrek.


Tlačidlo ASR/ESC Sport funguje bez problémov. Pri jednoduchom stlačení sa ASR vypne alebo zapne, pri dlhom stlačení sa zapne ESC sport, ktorý som ešte nemal príležitosť vyskúšať. Pri vypnutom ASR, resp. pri ESC sport je FA neaktívny. Video, ako to funguje, je vo wirerovej téme.

Najhoršie to však zatiaľ vyzerá so senzormi. Tie sa zatiaľ nepodarilo úplne spojazdniť. Predný reproduktor pípa, tlačidlo bliká a reaguje, na obrazovke sa ukazuje aj autíčko s prednými senzormi, ale miesto ukazovateľa senzorov vypisuje výkričník.

Zatiaľ sa nepodarilo zistiť, kde je chyba. Či je potrebné niečo kódovať online v autorizovanom servise alebo je niečo zle zapojené. Zaujímavé bolo, že tlačidlo predných senzorov mi začalo blikať pri každom spomalení. Predpokladám, že pri nízkej rýchlosti sa predné senzory automaticky aktivujú. Ale ja som mal chybu, takže začalo blikať. Dnes som sa bavil s kamarátom, ktorý mal rovnaký výkričník na zadných senzoroch. Bol spôsobený pokazeným senzorom, ktorý mu vymenili v autorizáku. Opäť sa vo mne objavila iskierka nádeje, že to bude spôsobené iba chybným senzorom alebo chybne zapojeným konektorom. Asi bude treba overiť celé zapojenie. Uvidíme, kedy sa do toho opätovne pustíme, zatiaľ mám predné senzory len ako atrapy.


//doplnené 10.3.2019: keďže počasie sa konečne umúdrilo a slniečko zazubilo, wirer sa včera rozhodol preveriť aj tie moje nešťastné predné parkovacie senzory. Prvé podozrenie bolo, že to blbne kvôli kombinácii tlačidiel Š/S + ASR + PDC na lište naľavo od volantu, keďže oficiálne takáto kombinácia neexistuje. Ale nakoniec problém bol na inom mieste a to v prehodenom zapojení pinov v konektore v nárazníku. Po ich správnom zapojení to zrazu všetko nabehlo!

Konečne som sa dočkal… a je to paráda. Vyzerá, že všetko funguje ako má, senzory reagujú na prekážky. Celý systém sa však teraz správa trochu inak ako len so zadnými senzormi. So zadnými senzormi som bol zvyknutý, že po vyradení spiatočky sa senzory po pár sekundách deaktivujú. Aj s prednými senzormi však zostávajú stále aktívne, kým ich nevypnem ručne cez tlačidlo alebo ak sa nerozbehnem dopredu. Funguje aj automatická aktivácia senzorov, ak sa predkom priblížim k nejakej prekážke. Aj keď je pravda, že čakal som ich skoršiu aktiváciu. Ale možno to bude len o zvyku. Prekvapilo ma, že senzory sa zapli aj keď som sa na parkovisku priblížil k obrubníku. Síce nezapípali, ale na obrazovke sa objavilo autíčko.


No a na záver, keď už bolo auto v dielni, wirer mi ešte skontroloval zadné ostrekovače. Keď mi pár týždňov dozadu zamrzla letná zmes (nechcel som liať zimnú, reku aj tak sa bude vypúšťať kvôli montovaniu ostrekov), odvtedy mi prestal striekať zadný ostrekovač + kamera. Voda len jemne čurkala, navyše v aute sa šíril zápach zimnej zmesi, ktorú som potom dolial. Mal som podozrenie na spojku za plastovou výplňou kufra, ktorú sme doplnili pri montáži parkovacej kamery. Chybná však bola spojka o niečo ďalej. Našťastie sa dala opraviť a zadný ostrekovač začal striekať!

V garáži sme strávili celú sobotu.. prišli sme niečo pred 10h doobeda a odchádzali po 20h večer. Ešteže sme mali k dispozícii piecku, ktorá udržovala príjemných 20-21°C. A veľká vďaka majiteľovi garáže za jej poskytnutie.

Aby som to zhrnul, čo všetko sa podarilo spraviť:

  • ostrekovače svetiel – funkčné,
  • tlačidlo ASR/ESC Sport – funčkné,
  • predné senzory PDC – zatiaľ nefunkčné (funkčné od 9.3.2019)
  • výmena spojky pri spätnom ventile,
  • oprava kabeláže pod predným sedadlom,
  • vyriešenie závady zadného ostrekovača,
  • nakódované spomalené rozsvecovanie hmloviek pri corneri – žiadna zmena oproti originálnemu kódovaniu od výroby.

Spravilo sa toho veľa, avšak zatiaľ mám rozporuplné pocity. Ostrekovače sú fajn… a možno sa nakoniec dám prehovoriť aj na ledky do stretávačiek. Mrzia ma ale nefungujúce senzory. Momentálne mám v aute pôvodnú jednotku senzorov, ktorá pracuje iba so zadnými a teda mi v aute nič chybové nepípa ani nebliká. Verím však, že sa nejakým zázrakom podaria spojazdniť aj predné… aj bez nutnej návštevy autorizovaného servisu! Celé to stálo strašne veľa, aby to skončilo len ako atrapa. Ale snáď sa podarí tú cenu dostať na normálnu úroveň, keď predám pôvodný nárazník.

Avšak na úplný záver to najlepšie.. auto konečne začína vyzerať ako plnka!

A ešte jednu vec: wirer je šikulák, škodovácky majster sveta a som veľmi vďačný, že sa na toto všetko podujal. A ak rozbehá aj PDC, budem ho nosiť na rukách!